Primer kutatások
Kérdőív
Kvantitatív (mennyiségi) módszer. Használható, ha a kutatási témánkkal kapcsolatos megállapításokat különféle statisztikailag alátámasztható, számszerűsíthető eredményekre alapozzuk.
Mintanagyság
Az ideális mintanagyság nagyban függ attól, hogy vállalati vagy fogyasztói megkérdezés történik. Az egyes esetekben az ideális minimális mintanagyság:
- vállalati megkérdezés: min. 25 vállalat
- fogyasztói megkérdezés: min. 200 fő
Megkérdezés módja
- A kérdőíves megkérdezés személyes, telefonos és internetes kitöltetéssel is végrehajtható.
Itt figyelembe kell venni a válaszadók körét.
A megkérdezés során használt kérdőívet a dolgozat „Mellékletek” részében el kell helyezni és arra lehetőleg az „Anyag és módszer” fejezet megfelelő részében szövegesen is utalni kell.
A kérdőíves megkérdezés eredményeinek diagramokkal szemléltetjük. (nem táblázat!)
Alternatív vagy szelektív kérdéseknél elég a százalékos megoszlás szerinti eredményeket bemutatni a diagramokban (nem kördiagram!)
A diagramok tengelyeit minden esetben el kell nevezni.
A diagramok betűtípusát a word automatikusan calibri-re generálja, ez pedig teljesen ellentmond a formai követelményekkel. Ezért a diagram kijelölését követően a betűtípust át kell állítani Times New Roman-ra.
A diagramot nem képként, hanem eredeti formájukban kell beilleszteni a dolgozatba.
Szakértői mélyinterjú
Kvalitatív (minőségi) kutatási eljárás, amelynek során mélyreható és részletes információkat lehet megtudni a kutatási témakörünkkel kapcsolatban.
A kutatási téma függvényében a legtöbb esetben ajánlatos több interjút is lebonyolítani, amikkel alá tudjuk támasztani a vizsgált témában járatos legfőbb szereplők véleményét.
Megkérdezés módja : személyes megkérdezés
Megkérdezés időtartama: max. 30 perc
A szakértői mélyinterjú kérdéssorát a dolgozat „Mellékletek” részében el kell helyezni és arra lehetőleg az „Anyag és módszer” fejezet megfelelő részében szövegesen is utalni kell.
Amennyiben szakértői mélyinterjús kutatást és kérdőíves felmérést is alkalmazunk, akkor először az interjút érdemes lebonyolítani és annak eredményeire is támaszkodva megalapozni a kérdőíves felmérést.
Fókuszcsoport-vizsgálat
Kvalitatív (minőségi) eljárási módszer, a kérdőíves megkérdezéshez képest kevesebb személy megkérdezése szükséges, és itt elsősorban a személyes vélemények rögzítése történik.
Megkérdezés módja
személyes megkérdezés (bizonyos esetekben interneten keresztül is megvalósítható).
Fókuszcsoport nagysága: 7-8 fő
A vizsgálat időtartama: 1,5-2 óra
A fókuszcsoportos kutatás anyagát a dolgozat „Mellékletek” részében el kell helyezni és arra az „Anyag és módszer” fejezet megfelelő részében szövegesen is utalni kell.
Netrográfia
Kvalitatív kutatási módszer, amely adaptálja az etnográfiai kutatási technikákat az online közösségek kultúrájának vizsgálatához.
Alkalmazása során a nyilvánosan elérhető online kommunikációs csatornákat használunk (közösségi média, blogok, fórumok stb.)