A neveléstudomány szaknyelvének tudatos használata érdekében a tudományosság kritériumainak felismerésén túl a hallgatók megismerkednek a neveléstudomány paradigmáinak különbségeivel. Elsősorban a bölcseleti, filozófiai paradigma jellegzetességeivel, melynek fókuszában a szövegek elemzésének kutatásmódszertana áll; emellett a magatartástudományi paradigmával, melynek célja az életkori pszichológiák hatékony osztálytermi alkalmazása, s természettudományos gyökerű, laboratóriumi megfigyelésen alapuló módszertana révén azonosítható; valamint a társadalomtudományi paradigmával, mely a szociológia és a közgazdaságtan nagy volumenű empirikus adatgyűjtését és statisztikai elemzési módszerét tekinti mintaadónak. A mesterképzés első féléves hallgatói egy kutatási projekt résztvevőiként tanulják meg azonosítani az érdeklődésük fókuszában álló probléma kutatási megközelítési módjait, s értelmezni a jellegzetes hazai és nemzetközi szakszövegeket. A hallgatók a félév során az adott témakörnek és megközelítésmódnak megfelelő hazai és nemzetközi cikkeket dolgoznak fel.